Home / :BLOG: / Piagam muafakat UMNO dan Pas akan ditandatangani pada 14 September 2019, Allahuakbar!

Piagam muafakat UMNO dan Pas akan ditandatangani pada 14 September 2019, Allahuakbar!

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Imran, ayat 102-104:

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara.

Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.”

AKHIRNYA piagam muafakat UMNO dan Pas akan ditandatangani pada 14 September ini, sekaligus bakal mencatatkan sejarah politik negara yang menyaksikan dua parti terbesar orang Melayu bekerjasama. Seperti diduga, ramai yang sudah ‘kepanasan’ apabila mengetahui kerjasama itu sudah dimuktamadkan khususnya bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15.

Oleh itu, Awang menasihatkan pemimpin, ahli dan penyokong kedua-dua parti agar berhati-hati kerana usaha untuk menggagalkannya pasti berterusan selagi majlis menandatangani piagam tersebut belum berlangsung.

Setakat ini Awang dapat menyaksikan bagaimana pemimpin dan ahli UMNO serta Pas sudah ada titik persefahaman. Ada yang sampai ke tahap bersedia menyerahkan kawasan bagi memberi laluan antara satu sama lain bertanding dalam pilihan raya.

Alhamdulillah, kesepakatan ini perlu dikekalkan, tetapi berhati-hatilah kerana pihak yang kepanasan tidak akan duduk diam. Mereka juga akan mengatur strategi untuk memastikannya tidak menjadi kenyataan.

Apapun Awang yakin jika semua pemimpin dan ahli kedua-dua parti istiqamah dan teguh mempertahankan hasrat bersatu demi kepentingan orang Melayu dan Islam, datanglah ‘syaitan’ sebesar mana pun, penyatuan ummah tidak akan tergugat.

AWANG – Syukur dan berdoa

Loading...