Home / :BLOG: / KOS PEMBINAAN LANDASAN KERETAPI PANTAI TIMUR (ECRL) LEBIH RENDAH DARI ANGGARAN ASAL

KOS PEMBINAAN LANDASAN KERETAPI PANTAI TIMUR (ECRL) LEBIH RENDAH DARI ANGGARAN ASAL

PakaTun mengaitkan kos pembinaan ECRL dengan 1MDB sedangkan kos asal yang lebih tinggi pada kajian awal tahun 2013, ketika 1MDB masih belum menjadi isu. 
Pada awal April 2013, Ketua Pegawai Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER)  telah mengatakan bahwa pembinaan landasan sejauh 620km kosnya mungkin  menjangkau sehingga RM60 bilion.
Pada akhirnya, kesepakatan itu ditandatangani dengan terma pembiayaan yang lebih baik dengan kos RM55 bilion untuk 688km termasuk tambahan jajaran sehingga  ke Pelabuhan Klang  – atau sekitar RM79 juta per km.
PakaTun terus menyerang projek ini dan mengatakan ianya adalah yang paling mahal di dunia dan kos RM79 juta per km terlalu mahal tetapi senyap  ketika ditanyakan kepada mereka  bagaimana pula kos pembinaan lebuhraya dan LRT di Pulau Pinang lebih mahal pada basis per km – meskipun lebuhraya tersebut tidak perlu keretapi, stesen keretapi yang baru, membina terowong dan jambatan yang panjang merentasi Banjaran Titiwangsa, depot, elektrifikasi dan sistem semboyan.

Loading...